Vihdoinkin minulla on ollut aikaa olla kotona ja puuhailla! Kesä on mennyt vauhdikkaasti reissatessa ja touhutessa, kotona en ole ehtinyt paljoa olla, ja senkin ajan kun olen näillä "kotinurkilla" ollut, olen majaillut pääasiassa murullani Tampereella. Kohta muutan sinne pariksi kuukaudeksi, kun talossani alkaa putkiremontti. Mahtaa olla outoa, kun ei pääse kotiin silloin kun haluaa omien tavaroiden keskelle omiin touhuihin...

Mutta niihin päivän puuhiin... Olen pitkään halunnut tehdä taas hunajamarinoituja valkosipulinkynsiä, joten niitä tein tänään. Kiva viedä mennessään taas mökille niitä, siellä itse asiassa niitä kovasti viimeksi kaipasinkin. En löytänyt sitä ohjetta, jolla tein viime vuonna, tein sitten toisen ohjeen mukaan. Ja muunnellen tietysti. Laitanpa sen nyt tähän, jos vaikka muistaisin sitä täältä etsiä seuraavan kerran kun haluan niitä tehdä, mikäli siis tulee hyviä:

IMG_3384.jpg

IMG_3381.jpg

Ja jostain kumman syystä halusin tehdä myös sytykeruusuja. Olen jemmannut munakennoja juurikin tätä varten, ja meinasin nyt heittää ne pois, kun en ole saanut tehtyä. Kuinka ollakaan, inspis iski, ja väkersin muutaman. Moni aukesi dipatessani niitä steariiniin, eivätkä ne muutenkaan niin kauniita ole, mutta toivottavasti ajavat asiansa. Ajattelin nekin ottaa mökille mukaan, siellä kaikki lämmitetään puilla ja sytykkeitä tarvitaan. 

Sinisistä kennoista tuli punaiseen steariinin kastettaessa kovin tummia, ja vaaleista epätasaisen haalean punaisia, kun en viitsinyt enää sulattaa lisää punaista, nuo vaaleat kun tein viimeiseksi sinisten ollessa jo kuivumassa.

IMG_3379.jpg

IMG_3380.jpg

Sellaista tällä kertaa. Kuuma on, kämpässä yli +30 astetta, ja mulla vain tuollainen tuuletin, jota siirtelen sitä mukaa, missä huoneessa touhuankin. Illalla kävin taas uimassa ja sen jälkeen suihkussa, nyt on suunnilleen siedettävä olotila, mutta kyllä sitä piti päivällä käydä kaupassa ja nauttia jäätelökin siellä sisällä sormet ja varpaat jäässä, jotta jaksoi sitten taas touhuilla kodin kuumuudessa. Ai niin, kävinhän minä kylmäkellarissakin vähän viilentymässä välillä...

Kuinkas te olette selvinneet helteistä? 

Mukavaa loppuviikonloppua!

-Sallius-