Varsinainen päivien päivä! Ihanaa oli, kun pääsin tänään jo yhdentoista jälkeen töistä, oli kuin en olisi töissä juuri ollutkaan. Kotona odotti yllätys: nuorimmainen oli laittanut teen valmiiksi mukiin, tehnyt kerrosleivän, ja odottipa pöydällä banaani ja jugurttipurkkikin minua tulevaksi... Oli nuoriherra halunnut yllättää, ja siinä onnistui! Olisi kuulemma halunnut leipoa pullaa, mutta kun ei osannut. Mahtoikohan tämä hemmottelu johtua siitä, että kiusottelin viikonloppuna tenavia siitä, että nyt kun ovat lomalla, niin tietystihän kotona on siistiä, kaupassa on käyty, pyykkiä on pesty, ja  tuoksuu tuore pulla...   Eihän minun auttanut kuin alkaa herran kanssa leipoa, täytyihän sitä pullaa oppia tekemään. Minä ajattelin tehdä piirakoita luumu- ja omenasoseesta, ja nuoriherra halusi tehdä voisilmäpullia. Niistä tulikin vallan maistuvia, vaikka vähän hauskoilta näyttivätkin. Minunkin piirakkani maistuivat kyllä, vaikka olivat suorastaan naurettavia:

Keskustat kohosivat sellaisiksi nyppylöiksi, etten ole ennen nähnyt, hillot levisivät pitkin kylkiä. Nuo kaksi, joissa näkyy kraaterit, ovat minun operointini jäljltä: yritin niitä vähän painaa kasaan, mutta tulin tulokseen että ovat kovin villin oloisia noinkin, molempi pahempi .

Ja sitten toiseen yritelmääni.. Päätin minäkin neuloa itselleni Mariomyssyn Jatta soheltaa -blogin ohjeen mukaan, kun se vaikutti niin mukavalta, ja suhteellisen helpoltakin. Innossani sitä neuloin päivänä muutamana, ja tänään päätin tehdä loppuun. Vähän minua nuo myssyt aina arveluttavat, pääni kun ei ole koskaan ollut kovin suopea myssyille tai pipoille. Samalta näyttäisi, kun laittaisi hevoselle pipon päähän, minulla vaan jouhia vähän vähempi... Myssyssä itsessään ei sen kummempaa vikaa ole, väritkin ihan kauniit, jos tykkää, mutta taitaapi olla sopivammassa paikassa tuossa kuvassa saappan varressa, kuin minun päässäni...

Että semmosia tekeleitä tänään! En viitsinyt edes päätellä tuota myssykkää, kun uskon vakaasti sen joutuvan alkutekijöihinsä. Nyyh! Mistä löytäisin helpon, ja minullekin sopivan myssykän ohjeen...?

Taidanpa kipaista pikaisesti ilostuttamassa mammuskaa noilla pullillani, ja sitten kipikapi kotiin!

Hei vaan, hei!

-S-